Ekologia | Samorząd | Administracja | Prawo | Finanse
Wielkość czcionki: a A

12.02.2015Rząd nie ma podstaw merytorycznych do odrzucenia 'poprawki prosumenckiej'

Na posiedzeniu połączonych Komisji Senackich w dniu 29 stycznia br., Ministerstwo Gospodarki (MG) w imieniu rządu wniosło do uchwalonej w Sejmie ustawy o odnawialnych źródłach energii (OZE), kilkadziesiąt nowych poprawek, w tym jedną o uchylenie tzw. „poprawki prosumenckiej” wprowadzającej do ustawy, uchwała Sejmu z 16 stycznia br., system taryf gwarantowanych  (FiT) dla najmniejszych mikroinstalacji OZE o mocy do 10 kW.

W uzasadnieniu wniosku w postaci wygłoszonej prezentacji skierowanej do senatorów – członków Komisji, pojawiło się wiele wątpliwych założeń, nieprawdziwych informacji i czasami wręcz szokujących ocen kosztów i wyników analiz ekonomicznych, na co ogólnie zwracali uwagę uczestniczący w posiedzeniu Komisji przedstawiciele strony społecznej. Dane zaprezentowane przez MG, poza tym, że  są obarczone dużymi błędami, są też wielce krzywdzące dla „poprawki” i prosumentów.

Zgodnie z zapowiedzią prezesa Grzegorza Wiśniewskiego na posiedzeniu Komisji, Instytut Energetyki Odnawialnej (IEO) przygotował koreferat do prezentacji MG i uzasadnienia wniosku o odrzucenie poprawki prosumenckiej, prostujący fakty, pokazujący w szerszym kontekście i innym świetle założenia MG. Wyniki pogłębionych analiz IEO świadczą m. in. o nieprawidłowym i znacznym przeszacowaniu wszystkich kosztów wprowadzenia regulacji i wsparcia dla mikroprosumentów oraz znaczącym zawyżeniu opłacalności inwestowania w mikroinstalacje. Różnice końcowych wyników wpływu kosztów implementacji „poprawki prosumenckiej” na wysokość tzw. „opłaty OZE” (koszty dla odbiorców) sięgają od kilkunastu i kilkudziesięciu procent w kwestiach związanych z okresami zwrotu nakładów,(np. w systemie taryf dla prosumentów) do 300-900% (np. w ocenie składników „opłaty OZE”).

Zdaniem Grzegorza Wiśniewskiego, Prezesa IEO, uzasadnienie wniosku MG o uchylenie poprawki prosumenckiej z powodu wysokich kosztów opłaty OZE i jej wpływu na finanse publiczne nie ma żadnego uzasadnienia merytorycznego. Jak wynika z wyliczeń IEO poprawka prosumencka nawet przy przyjęciu niekorzystnych dla niej założeń powoduje wzrost opłaty OZE nie o 3,17 zł/MWh, ale maksymalnie o 0,36 zł/MWh.

W tabeli poniżej przedstawiono wyniki analiz wg prezentacji MG oraz koreferatu IEO oraz dokonano porównań wielkości odchyleń i błędnych wyliczeń.



Wyniki  przeprowadzonych analiz jednoczenie wskazują, że w obecnym stadium rozwoju rynku energetyki odnawialnej w Polsce tylko system taryf gwarantowanych może umożliwić rozwój rynku prosumenckiego oraz rozwój technologii mikroinstalacji. Przyniesie największe efekty, najtańszym kosztem, zapewni bezpieczeństwo inwestowania, ład społeczny oraz obecnie w Polsce rzecz najbardziej potrzebną i  jedną z ostatnich szans na skrócenie cywilizacyjnego dystansu do liderów innowacyjności.. Opóźnianie wdrożenia ustawy o charakterze prosumenckim jest równoznaczne z hamowaniem innowacyjności w obszarze energetyki i całej gospodarki.

Poprawka prosumencka jest tym co broni, słabą merytorycznie, ustawę o odnawialnych źródłach energii.

IEO przygotowując koreferat jako polemikę z podstawą uzasadnienia MG o odrzucenie poprawki prosumenckiej, liczy na uwzględnienie tych uwag w pracach Senatu, obok uwzględnienia argumentów i poparcia strony społecznej dla poprawki prosumenckiej (wyrażonej w niespotykanej do tej pory skali) oraz głęboko wierzy, że analiza wyników umożliwi zmianę podejścia do energetyki prosumenckiej i tym samym korektę stanowiska MG w sprawie wniosku o odrzucenie poprawki prosumenckiej przez Senat.


Pełna treść koreferatu dostępna jest na stronach IEO (http://www.ieo.pl/pl/aktualnosci/935-rzd-nie-ma-podstaw-merytorycznych-do-odrzucenia-poprawki-prosumenckiejq.html)

Informacja prasowa
Instytut Energetyki Odnawialnej




Najnowsze artykuły w tej kategorii

Aktualnie obowiązujące rozporządzenia Ministerstwa Środowiska nakazują, aby przed wprowadzeniem ścieków bytowych do kanalizacji, poddać je...
23 maja opublikowany został projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Dla branży był to dokument wyczekiwany od miesięcy, bowiem...
Spacerem po Baryczy 17.05.2013
Po 1 lipca 2013 roku, zgodnie z nowymi przepisami, każdy z nas będzie musiał segregować odpady. Co się z nimi dzieje dalej? W Krakowie trafiają do...